Konsument

Att idag vara konsument är inte alldeles helt enkelt för någon av oss.

Vi är konsumenter varje dag utan att vi ens reflekterar över det. När vi handlar vår mat, reser, köper varor, produkter eller annat, från minsta knappnål till kanske den största affären i våra liv, att köpa lägenhet eller hus. Även inom vård och omsorg är vi kunder. Oftast funderar vi inte vidare över det, men för personer som ser dåligt eller inte alls förorsakar det många gånger problem varje dag.

Hur skiljer man då mjölken från filen, krossade tomater från kidneybönor, schampot från balsam? Hur kan man köpa en tågbiljett från en automat som saknar knappar och tal eller stå i kö då kölappsautomaten inte talar, när man ser dåligt eller inget alls? När maten ska lagas eller tvätten tvättas och de allra flesta vitvaror saknar kännbara knappar eller vred, hur gör man då när synen längre inte är med? Vad händer om varorna i webbutiken bara är i form av bilder och saknar beskrivande text som går att läsamed våra hjälpmedel?

Vi vill att:

  • Personlig service finns i alla butiker, även mataffärer.
  • Dagligvaror har en tillgänglig märkning.
  • Talande kösystem finns.
  • Alla automater har tal, punktskrift och kännbara knappar.
  • Köksutrustningar är tillgängliga och användbara.

Vi är stolta över att vi, genom vår påverkan, fått punktskriftsmärkning på läkemedelsförpackningar, tal och punktskrift på bankomater, talande kösystem på några apotek och punktskrift på två varor! Det räcker inte. Att uppnå frihet i sin vardag, då behövs mer.

För mer information kontakta:

Henrik Götesson, IT- och konsumentfrågor 
Telefon: 08-399149
E-mail: henrik.gotesson@srf.nu

  1. SRF:s program

    Ur SRF:s principprogram, antaget av kongressen 2014.

  2. Vårt arbete 2015-2017

    Ur SRF:s verksamhetsinriktning 2015-2017.

  3. Myndigheter där SRF representeras

    Vi representeras för närvarande i Konsumentverkets funktionshindersråd samt hos Post- och telestyrelsen.

  4. Bankomater

    SRF har under flera års tid aktivt påverkat banker i Sverige så att deras bankomater ska bli tillgängliga för oss.

  5. Betalkortsterminaler

    Under ett par års tid har SRF och US fört en dialog med de två största leverantörerna av betalkortsterminaler i Sverige, Babs Paylink A…

  6. Läsa produkters streckkoder

    För synskadade och blinda behövs tekniska hjälpmedel som hjälper till att avläsa förpackningar.

  7. Rådgivning och vägledning

    Opartisk och kostnadsfri vägledning om bank och försäkring, TV, telefoni och bredband samt el, gas och fjärrvärme.

  8. Talande kösystem

    SRF:s riktlinjer för talande kösystem, antagna av förbundsstyrelsen 2014-02-08 - 09.