Rådgivning och vägledning

Opartisk och kostnadsfri vägledning om bank och försäkring, TV, telefoni och bredband samt el, gas och fjärrvärme.

Det finns något som heter konsumenternas, www.konsumenternas.se och de ger dig opartisk och kostnadsfri vägledning om bank och försäkring, TV, telefoni och bredband samt el, gas och fjärrvärme.

Bank och försäkring

Ställa frågor om försäkringar, lån, betalningar, sparande och pension. Man kan även anmäla otillgängliga bankomater.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon: 0200 - 22 58 00
http://www.bankforsakring.konsumenternas.se/

TV, telefoni och bredband

Innan du kontaktar dem angående ett problem behöver du ha varit i kontakt med din operatör. Dels för att operatören ska ha en möjlighet att lösa ditt problem och dels för att de behöver veta vilket svar du fått för att de ska kunna gå vidare med ditt ärende.

Telekområdgivarna
Box 24157
104 51 Stockholm
Telefon: 08-522 767 00
http://telekomradgivarna.se/Toppmeny/Kontakta-oss/

El, gas och fjärrvärme

Ger råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden och den är kostnadsfri. Byråns uppgift är också att fånga upp konsumentproblem inom energimarknadsområdet och föra dem vidare till berörda myndigheter och företag.

Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Telefon: 08-522 789 50 kl. 09.00 - 12.00 måndag-fredag http://www.energimarknadsbyran.se/Webbinnehall1/Om-oss/Kontakta-oss/

Tjänsten Hallå konsument

Denna tjänst är ett komplement till kommunernas konsumentvägledning och är enbart en telefonservice. Där kan man få råd gällande varor och tjänster, reklamationer, avtal med mera.

Servicen riktar sig till alla oavsett var man bor i landet och de har öppet vardagar mellan kl. 09.00-17.00, telefon 0771-525 525.