Telefonförsäljare, Callcenter-/ kundtjänstmedarbetare

Andra titlar: telefonförsäljare, innesäljare, utesäljare, ordermottagare, orderadministratör, callcentermedarbetare, kundtjänstmedarbetare, kundkommunikatör, operatör, kundrådgivare.

Arbete Telefonförsäljare

Telefonförsäljare säljer och förmedlar varor och tjänster per telefon till företag eller privatpersoner. Det kan till exempel gälla böcker, teletjänster, programvaror, försäkringar eller utbildning. Vanliga krav är gymnasieutbildning, datorvana och goda kunskaper i svenska.

Utbildning

Det är vanligt att säljare har en ekonomisk eller teknisk utbildning från gymnasiet eller högskolan. Telefonförsäljare får vanligen internutbildning i säljteknik och produktkunskap.

Att tänka på

  • Alla säljare måste ha lätt att få kontakt med människor och etablera ett förtroende.
  • Du bör ha intresse av att ge god service.
  • Uthållighet framhålls ofta som en viktig egenskap för telefonförsäljare.
  • Jobbet som utesäljare innebär ofta mycket resor.

Arbete Callcenter/ kundtjänstmedarbetare

Vanliga arbetsuppgifter i ett callcenter är att svara på frågor om olika produkter och tjänster eller att ställa frågor i samband med marknadsundersökningar.

Man kan också arbeta med att ge kundsupport för en eller flera organisationer och med kunder som har kontrakt.

Alltmer utvecklade telefon- och Internettjänster gör det möjligt för företagen att ha sin verksamhet på geografiskt avstånd från kunden. Det är vanligt att många arbetsplatser är belägna långt från den egentliga uppdragsgivaren.

Utbildning

Krav och önskemål på utbildning varierar beroende på inriktning inom kundtjänst eller callcenterverksamheten.

För tjänster som inte kräver att man har en speciell yrkesinriktning är det vanligast att arbetsgivaren efterfrågar gymnasieutbildning som lägsta utbildningskrav.

Att tänka på

  • Arbetet kräver att man har en god kommunikationsförmåga, är flexibel, noggrann och intresserad av att ge service.
  • Arbete även på kvällar och helger förekommer.
  • Datakunskap efterfrågas ofta.
  • Språkkunskaper är ofta viktigt.

Att tänka på för dig med synnedsättning

IT/Teknik

  • Avgörande för att klara arbetet är att de växelprogram som används är möjligt att anpassa.
  • Avgörande är att skärmläsningsprogram fungerar tillsammans med de program som arbetsgivaren har.
  • Avgörande är att behärska datorn och kortkommandon för att snabbt kunna ta emot och förmedla olika meddelanden.
  • Avgörande är att snabbt kunna söka i olika databaser.
  • Avgörande är att du kan arbeta effektivt och snabbt.
  • Viktigt är att kunna läsa, skriva och anteckningsteknik, fickminne.

Arbetsmiljö

  • Viktigt är att ha god ordning vid arbetsplatsen
  • Arbetet utförs ofta i kontorslandskap i mindre arbetslag kluster.
  • Viktigt är med markerade gångstråk och ljuddämpande material.

Rörlighet

  • Inga särskilda krav.

Social kompetens

  • Viktigt är att vara trevlig, effektiv och stresstålig, höga prestationskrav. Antal samtal mäts ofta individuellt och kvalitetsbedöms.