Arbetsförmedlingens hjälpmedelshandläggning samlas i ny enhet i Umeå. Foto: Arbetsförmedlingen.

Här ska alla beslut om hjälpmedel fattas

Arbetsförmedlingen startar en ny nationell enhet för hjälpmedelshantering i Umeå. Nu ska besluten om hjälpmedel till arbetssökande med funktionsnedsättning fattas centralt.

- Det känns jättebra! Jag är väldigt nöjd med den här verksamheten. Ytterst för att vi gör det lite bättre för kunden därute, säger Kjetil Snapa, enhetschef på Arbetsförmedlingen Hjälpmedel, som invigdes fredagen den 24 mars i Umeå.

Tidigare har beslut om hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning fattats av enskilda arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingens lokala kontor runt om i landet. På den nya enheten ska alla beslut om hjälpmedel fattas, oavsett var i landet användarna bor. På kontoret arbetar arbetsterapeuter, sjukgymnaster och syn- och hörselspecialister.

- Kompetensen har funnit i landet tidigare, men nu samlar vi den. Vi har kunskap om hela processen och gedigen rehabkompetens, säger Kjetil Snapa.

Syftet med att koncentrera handläggningen är att öka effektiviteten, få kortare väntetider och högre kvalitet i besluten.

- Nu framgår det tydligare varför en person ska ha ett hjälpmedel. Det blir också en ökad rättssäkerhet för stödmottagaren. Om man inte får hjälpmedel, så är det en självklarhet att man ska få veta varför, säger Kjetil Snapa.

För den enskilde individen ska den nya enheten inte innebära några stora förändringar. Man har fortfarande kontakt med sin lokala arbetsförmedlare, men enheten i Umeå tar hand om det administrativa.

Har besluten sett olika ut tidigare beroende på var i landet man har bott?
- Det har inte varit någon jättestor skillnad, men eftersom det är beslut som handläggarna fattar sällan, så har en del kunnat känna sig osäkra. Den osäkerheten kan vi nu sudda bort, säger Kjetil Snapa.

Varje år fattar Arbetsförmedlingen Hjälpmedel cirka 10 000 beslut om ekonomiskt stöd för hjälpmedel och anpassningar till arbetssökande som har en funktionsnedsättning.