Elektronisk röstning gör synskadades val hemligt

Johan Karlsson Schaffer skriver om problem med det svenska valsedelsystemet (DN Debatt 26 oktober 2016. Men de valsystem han ser som förebilder och som bygger på att man kryssar på valsedeln skulle göra det omöjligt för synskadade att rösta hemligt, skriver Håkan Thomsson, Synskadades Riksförbund i en replik i DN dagen därpå.

Schaffers artikel kan laddas ner här.

Från Synskadades Riksförbund har vi länge påtalat svårigheter för synskadade att personrösta med bibehållen valhemlighet Många personer med synnedsättning kan inte rösta hemligt eftersom det är omöjligt att på egen hand kryssa för ett namn på valsedlarna.

Det tråkiga är att de lösningar som Johan Karlsson Schaffer föreslår ytterligare skulle utestänga synskadade från att rösta självständigt, då hans förslag bygger på att man själv ska kryssa eller skriva på valsedeln. Istället borde Vallagskommitténs tankar från år 2013 om att utreda elektronisk röstning genomföras. Det skulle vara bra för miljön, och kunna skapa fria och hemliga personval även för synskadade.

Enligt ett tillkännagivande från riksdagen till regeringen ska problemet med valhemligheten för väljare med synnedsättning vara löst senast till valet 2022.

Håkan Thomsson, ordförande Synskadades Riksförbund

Länk till Håkan Thomssons replik i Dagens Nyheter