En bild med SRF-loggan på blå botten och en guldmedalj med texten Högt anseende 2021
SRF ligger i topp vad gäller synen på organisationens anseende. Det visar en Sifo-enkät där 35 organisationer rankades.

SRF:s anseende i topp

Synskadades Riksförbund hamnar på en hedrande fjärdeplats i Sifo Kantars undersökning om 35 organisationers anseende hos allmänheten.

–  Det är glädjande att svenska folket känner så stort förtroende för vårt viktiga arbete att förbättra synskadades villkor och möjligheter, säger Monica Walldén, kommunikationschef på Synskadades Riksförbund.

Synskadades Riksförbund gick direkt upp och knep fjärdeplatsen i Sifos årliga undersökning av organisationers anseende, efter att inte ha varit representerad på listan tidigare.

Det personliga intrycket av organisationen, dess kvalitet och om organisationen är att lita på var några av de frågor som besvarades av Sifos webbpanel.  

– Vårt strategiska arbete med intressepolitik, insamling, journalistik och individstöd har placerat synskadefrågorna högt i allmänhetens medvetande, vilket undersökningen är ett tydligt kvitto på. Nu får vi jobba vidare för att samhället ska bli mer tillgängligt för alla, säger Monica Walldén.

Fem i topp

  1. Friluftsfrämjandet 69 poäng
  2. Naturskyddsföreningen 61 poäng
  3. Astma- och Allergiförbundet 58 poäng
  4. Synskadades Riksförbund 54 poäng
  5. Reumatikerförbundet 52 poäng

Organisationer som fick över 50 poäng anses ha ett högt anseende. Sifos Anseendeindex av organisationer utfördes för elfte året i rad.

Anseendet som framgångsfaktor

– Ett gott anseende ger höga frihetsgrader och goda förutsättningar att över tid både vara framgångsrik i sin verksamhet och skapa stolthet hos sina medarbetare och medlemmar. Men mer än så, ett gott anseende ger också fördelar i kontakter med andra viktiga intressenter, om det så är potentiella medarbetare och medlemmar, politiker, leverantörer, partners eller journalister. Det är helt enkelt lättare att bli lyssnad till, säger Johan Orbe på Kantar Sifo.

Metod

Sifopanelen är en slumpmässigt rekryterad webbpanel med ett representativt urval av personer mellan 18 och 79 år. I undersökningen om organisationers anseende har cirka 500 deltagare slumpats ut av de drygt 18 000 i svarspanelen.

Länk till Kantar Sifos undersökning om 35 organisationers anseende.