Niklas Mattsson med Specsavers VD i butik.
Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund och Marita Bertilson, VD för Specsavers i Sverige i en av de många Specsaversbutiker som nu lanserar en kampanj till förmån för Synlinjen.

Specsavers kampanj för Synlinjen

”Din femma gör skillnad” är en avrundningskampanj i Specsavers butiker till förmån för Synlinjen.

Under kampanjen får Specsavers kunder möjlighet att runda upp belopp på sitt köp, och mellanskillnaden går oavkortat till Synlinjens verksamhet.

–Specsavers vill skapa en bättre vardag för alla med synnedsättning. Därför stöttar vi vår mångåriga samarbetspartner Synskadades Riksförbund på många olika sätt. Synlinjen gör ett viktigt arbete och är oerhört duktiga på det gör, det kändes självklart att bidra till att verksamheten med vår kampanj, säger Marita Bertilson, VD för Specsavers i Sverige.

Synlinjen, som drivs av Synskadades Riksförbund, är en stödlinje som ger råd och hjälp i alla frågor som rör synnedsättningar. Synlinjen svarar på frågor via telefon eller e-post om till exempel rehabilitering, arbete, studier, hjälpmedel, rättigheter och annat.

– En avgörande sak när man får en synnedsättning är att prata med andra som har erfarenhet av att hantera de svårigheter vi ställs inför. Därför satsar Synskadades Riksförbund på Synlinjen, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Niklas Mattsson ser Synlinjen som en del av en god rehabilitering. Att man där kan få tips om hur man som synskadad kan hantera de utmaningar man ställs inför.

– Förhoppningsvis kan Synlinjen göra livet lite lättare för den som får en synnedsättning. avslutar Niklas Mattsson.

Kampanjen pågår fram till den 30 januari i Specsavers 115 butiker över hela landet.

Läs mer om Synlinjen.