Om Synlinjen

Synlinjen är ett informationscenter som erbjuder kostnadsfri rådgivning inom synrelaterade frågor.

Här kan du få råd och information om Synskadades Riksförbund (SRF), rehabilitering, arbete, studier, hjälpmedel, rättigheter med mera. 

Synlinjens rådgivare har egen erfarenhet av att leva med en synnedsättning. Rådgivarna har god insyn i många av de utmaningar en person med synnedsättning kan möta genom livet, och besvarar gärna dina frågor, stora som små. Om vi inte kan besvara din fråga kommer vi göra vårt bästa för att hitta svaret åt dig. Alla som jobbar med Synlinjen har tystnadsplikt och du kan välja vilken information du uppger till oss.

Synlinjen är för alla

I SRF arbetar vi aktivt med att vara den självklara källan för synrelaterad rådgivning och information. Synlinjen är en viktig del i den processen och vi välkomnar alla att ställa sina syn-frågor till oss. Du är välkommen att kontakta oss om du har en synnedsättning, är anhörig, förälder till barn med synnedsättning, arbetsgivare, skolpersonal, myndighet med mera. 

Om du är medlem i SRF har du också möjlighet att få stöd och vägledning inom enklare juridiska frågor så som ansökningsprocessen för olika ersättningar och ledsagning via LSS.

Synlinjens historia

Synskadades Riksförbund är landets företrädare för personer med synnedsättning och vi jobbar aktivt med att stärka livskvalitén för personer med synnedsättning. En viktig del i det arbetet är att tillhandahålla uppdaterad och relevant information. SRF började därför under 2019 utveckla tjänsten Synlinjen, ett informationscenter för synrelaterade frågor. Synlinjen öppnade i mars 2020 och erbjuder rådgivning och information via telefon och e-post.

Om du har frågor om Synlinjen är du välkommen att kontakta Lena Ridemar, chef för medlems- och uppdragsverksamheten. E-post: lena.ridemar@srf.nu.