Mathias står med en gitarr vid en vägkant.
Livsstilen har ett permanent märke på Mathias kropp. För ett tag sedan tatuerade hen en tumme på bröstkorgen. Det kroppsliga konstverket ser dock mer ut som symbolen för en Facebook-like.

Tummen visar vägen

Fast i hamsterhjulet? Sträck ut en tumme. Mathias Risberg liftar vart hen än ska. Genom den alternativa livsstilen har vardagen blivit mer djup och intensiv.

Göteborgssommaren drar en sista suck när Mathias och hens partner Ariane kommer gående över Järntorget. Husvagnen, som är deras temporära hem, är på lagning på andra sidan vattnet. De är globetrotters* och nomader* som båda har varit i över 50 länder. Var hemma egentligen ligger någonstans är diffust. De har lärt sig att älska att inte veta vad morgondagen kommer att bära med sig och enligt Mathias så blir livet därmed väldigt mycket rikare.
– Jag gör det av rent egoistiska anledningar. Om jag ska välja mellan att ta en buss eller lifta till Stockholm så föredrar jag liftning. Det ger mig nya vänner, möten med människor och oplanerade upplevelser.

Mathias lever med en övertygelse om att universum har en förmåga att låta saker hända av en anledning – i alla fall de positiva delarna. Kanske stämmer det. När vi promenerar genom Göteborgs äldre område i Haga dyker nämligen Mattias vän Annie upp från ingenstans och stämmer in i Mathias sång som ackompanjeras med gitarren som hänger över bröstet. Till min förvåning är detta inte ett bestämt möte, och utan att nämna vilket café vi ska till viker Annie av – för att gå in genom dörren som leder just dit vi är på väg. Jaha, tänker jag. Då var vi fyra.

När vi har slagit oss ner börjar Mathias berätta om hur liftandet började. Hen var tolv år gammal när lärarinnorna i parallellklassen frågade om Mathias ville ha skjuts. Trots att den där första upplevelsen gav mersmak på liftarlivet så skulle det ta sex år innan hen testade igen. Lärarinnorna uttryckte en allmänt känd sanning – att man inte kan lita på främlingar. Detta är någonting som Mathias senare har kunnat motbevisa.
– Alla främlingar som jag åkte med sa att man inte kan lita på främlingar. Då tänkte jag att 'hmm, det kanske inte alltid är sant'. Det kanske är en på tusen som rånar mig, men inte fem på tusen. Folk är goda.

Men liftandet är inte helt ofarligt och Mathias har varit med om obehagliga händelser. För tre år sedan råkade hen ut för att en person som hade gett lift åkte iväg med all packning. En annan gång var det gitarren som försvann med ett gäng människor i en bil.
– Men det var inte så obehagligt och ingen blev skadad. Det är bättre att tjuva gitarrer, för då har de något vettigt att göra med sina händer. Jag ser det som sponsring.

Säkerhet är också en fråga om könstillhörighet. Mathias anser att tjejer behöver tänka mer på riskerna med att lifta och rekommenderar en enkel lösning. Själv använder hen en gitarr för att öppna upp samtal, men för en tjej kan instrumentet fungera som en slags sköld.
– Du behöver en gitarr vid din sida. Den gör att du har något att göra och att du kan styra samtalsämnena mot musik. Genom det håller du objektifiering längre bort.

För att få en främling att vilja ge skjuts börjar liftsökarna med att hitta ett lämpligt ställe där de kan stå en längre stund och där bilar kan stanna. Efter det utför de ett vädjande spex för att få bilisternas uppmärksamhet. När de väl fått napp och en bil stannat så börjar det viktigaste i prestationen – att få främlingen att vilja ta dem med sig. Detta kräver både stor människokännedom och ihärdighet. Om främlingen säger nej är det bara att börja om från ruta ett.

Att få skjuts handlar inte bara om tur. Olika länder är olika benägna att hjälpa liftare på deras väg genom världen. Norge och Danmark är förhållandevis enkla liftarländer, medan Sverige är svårare. Här måste man sälja in sin story så att den som ger lift har något intressant att berätta runt fikabordet på jobbet dagen efter. Extra svårt är det de gånger Mathias och hens sällskap har en hel husvagn med sig. Då behöver de verkligen kämpa.

I Tyskland och Frankrike är det så svårt att det kan ta mellan två och tre dagar att få någon att vilja plocka upp dem längs vägkanten. Det handlar främst om kultur och språk, tror Mathias, men också om brist på inkludering. En kompis från Ghana har mycket svårare att få lift än vad Mathias själv har.

Liftarnas livsstil är större än själva förflyttningsmetoden och för att livet ska gå ihop ekonomiskt så använder de sig av byteshandel. Mathias byter en massage mot husrum och en dumpstrad* matvara mot en annan. Lite skämtsamt säger hen att valet av livsstil beror på ärrbildningen på gula fläcken. Eftersom Mathias har en synnedsättning och inte själv kan ta körkort så var hen "tvungen" att lifta. Synskador är inte något att göra reklam för, menar Mathias. Trots det så pratar hen bara om fördelarna.
– Jag ser inte om någon visar fuck you-tecknet åt mig och min synförutsättning gör att jag är mer imaginär i mitt synsätt. Jag kan till exempel hitta på att någon ler mot mig och manipulera verkligheten eftersom jag är blind. Jag kan inte gräva i någons kropp eftersom jag inte är läkare, men jag kan exempelvis gräva en grop. Att inte fokusera så mycket på mitt handikapp ger ett självförtroende.

Mathias vill sprida sin kunskap vidare och startade för ett tag sedan projektet Liftarskolan. Det är en utbildning där deltagarna genom att uppfylla olika krav förtjänar olika titlar som representerar vilken nivå av liftare man är på. Man kan vara elev, lärare och coach och när man kommer upp en nivå så får man ett diplom. De har även gjort fältstudier som svarar på frågan kring hur man kan lifta på ett tryggt sätt.

Kravet för att bli elev i Liftarskolans ranking är att man ska kunna ta sig till olika delmål på en resa som slutar på en viss plats. Som lärare ska man främst kunna coacha andra och föra sin kunskap vidare, men det handlar också om det som Mathias kallar för klagofrekvens. Du ska kunna stå vid vägen i tre timmar utan att klaga. Kriterierna för att komma upp ytterligare en nivå är hårda. Då ska du klara ett tolvtimmarspass vid vägen med gott humör. Kan du underhålla dig själv så länge har du förtjänat att vara coach. Skolan innehåller också en del tips för att bli framgångsrik. Det handlar om allt från klädval till talang för logistik och social förmåga.
– Uttrycket och intrycket är avtrycket som du lämnar. Förutom att du behöver se till att bilen kan stanna är ett tips att ha lite öppningsfraser.

Liftarna lever på ett annat sätt än den genomsnittlige "Svensson svensken". Det gör att det i bland uppstår kulturkrockar. Inte alla skulle släppa in en främling från gatan i sin egen bil, men just denna tillit är vad som behövs för att liftarnas resa ska kunna fortsätta. För att minska avståndet mellan sin egen livsstil och de potentiella lift-givarnas väljer Mathias att se på liftandet som ett arbete. Detta synsätt har skapat en tydlig regelbok för de sociala koderna.
– Vår arbetsmiljö är bilen och vägen. Ser man det som ett arbete så får man respekt. Om jag drar husvagnen en kilometer så ställer folk upp, vilket hände i Ullared. Därför jobbar jag som liftare.

Så vad har då en liftare för arbetsuppgifter? Mathias har kontakt med Amnesty, vapenindustrin, kyrkor, religiösa förbund och den erotiska industrin. Hen vill bygga samtal mellan grupper och gör detta både i bilen och utanför.
– Det jag hoppas på är att liftningen gör att samtalet i Sverige tar en annan riktning. Man kan genom det hitta resonans snarare än konflikter.

Om ett tag åker Mathias och Ariane till Thailand och liftar igen. Och vart det bär hän sedan, det vet ingen. Det finns en klyscha som säger att resan är målet, och kanske är det sant – i alla fall enligt Mathias Risberg.
– Gemenskapskänslan finns tillgänglig och om man går ut och ställer sig med tummen så får man den upplevelsen. Att återfinna godheten i mänskligheten blir som en daglig terapi.

text och foto: Caroline Gollungberg

Ordförklaringar:

*Globetrotter: En person som besöker alla huvuddelar av jorden; stundom med särskild tanke på att färden (huvudsakligen) företages till fots.
Källa: Svenska Akademiens ordbok

*Nomad: Ordet har flera betydelser, men beskriver här en nutida rörelse där människor lever utan permanent boende. Det finns också så kallade digitala nomader. De använder teletekniken för att tjäna sitt uppehälle. Digitala nomader arbetar ofta på distans från utlandet och använder exempelvis caféer eller bibliotek som tillfälliga kontor.

*Dumpstra: Att leta genom containrar efter fynd. Vissa personer letar fter livsmedel, vanligen nyligen slängd mat i hela förpackningar i avfallscontainrar som tillhör mataffärer. Andra letar vad som helst som kan återanvändas. Det görs oftast som en politisk manifestation emot konsumtionssamhället och dagens resursslöseri, för klimatet eller ibland för privatekonomin.
Källa: Wikipedia