
Snart är tillgänglighetslagen här
Sedan 2018 har webbplatser och appar som drivs av det offentliga behövt vara tillgängliga. Den 28 juni träder lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, tillgänglighetslagen, i kraft. Den fokuserar på produkter och tjänster som vänder sig till konsumenter.
Vad omfattas av lagen?
Av lagen omfattas
- banktjänster
- e-handelstjänster
- nya betalterminaler
- uttags- och insättningsautomater
- webbplatser
- e-biljetter inom viss kollektivtrafik, som långdistanståg och flyg.
- digitala tidtabellsterminaler
- biljettautomater
- e-böcker
- strömningstjänster, som till exempel TV4 Play och Netflix.
I det sistnämnda fallet krävs en grundlagsändring för att lagen ska kunna tillämpas fullt ut i Sverige.
Datorer, mobiltelefoner, surfplattor och operativsystem ska också vara tillgängliga. Men här har tillgänglighetsfunktioner funnits länge, så troligen kommer inte någon skillnad att märkas. Telefonsamtal ska vara realtidstextade.
Var gäller reglerna?
De nya reglerna gäller i hela EU. De genomförs genom att EU-direktivet om tillgänglighet till tjänster och produkter införs i den nationella lagstiftningen.
Undantag
Det finns vissa undantag i lagstiftningen. Bland annat omfattas inte tjänster från företag med färre än tio anställda eller med en omsättning som är mindre än 2 miljoner euro. Vården omfattas heller inte, eftersom du inte är konsument, utan patient, när du får vård.
Tillsynsmyndigheter
Detta är de myndigheter som ansvarar för tillsyn:
- Post- och telestyrelsen (PTS) har tillsyn över banktjänster, e-handel och elektroniska kommunikationstjänster, till exempel textning i realtid av samtal samt alla produkter.
- MTM har tillsyn över e-böcker och tillhörande programvara som krävs för att läsa böckerna.
- Mediemyndigheten har tillsyn över strömningstjänster, till exempel Netflix.
- Konsumentverket har tillsyn över kollektivtrafiksappar och webbplatser samt elektroniska biljetter.
- Transportstyrelsen har tillsyn över informationstavlor och automater på tågstationer och flygplatser.
Så anmäler du brister
Från och med den 28 juni kan du anmäla bristande tillgänglighet till tillsynsmyndigheterna. Vi uppdaterar artikeln med relevanta länkar efter den 28 juni.
Om många anmälningar kommer in, eller om det som tas upp i en anmälan anses vara extra intressant att prioritera, kan det komma med i en kommande tillsyn flera år fram i tiden. Du blir dock inte själv part i målet och kan inte få skadestånd.
Om du istället anmäler bristande tillgänglighet till Diskrimineringsombudsmannen kan du få så kallad diskrimineringsersättning. Diskrimineringsombudsmannen ska ta hänsyn till den nya lagstiftningen vid bedömning om någonting är bristande tillgänglighet.
Tips för självpåverkan
Det allra första du bör göra när du stöter på ett tillgänglighetsproblem är att kontakta aktören som driver den tjänst det rör sig om eller som har support för produkten det gäller.
För tjänster som avser webbplatser och appar har vi gjort en guide om vad du bör tänka på:
- Nämn att du är synskadad.
- Beskriv vilka hjälpmedel du använder, till exempel: ”Jag använder iPhone med det inbyggda hjälpmedlet VoiceOver. Det som syns på skärmen läses upp med hjälp av tal och kan även visas i punktskrift.” Eller ”Jag använder Iphone med förstoringsverktyget Zooma som är inbyggt i telefonen.”
- Nämn om du använder dator eller mobil.
- Beskriv så noga som möjligt vilka appar och program du använder när problemet uppstod.
- Om du använder VoiceOver för Iphone eller Talkback för Android kan du även spela in en skärminspelning för att visa vad som händer. Ett tips är att i så fall aktivera inställningen Textpanel som finns näst längst nederst bland VoiceOver-inställningarna. Då syns en textremsa längst ner på skärmen som visar vad talet läser upp. Det kan tyvärr vara svårt att göra skärminspelningar med förstoring.
Så här gör du en skärminspelning med Iphone (extern länk).
Hur du gör en skärminspelning med Android skiljer sig mellan olika modeller. Sök därför på den modell av telefon som du har. - Hänvisa gärna till www.webbriktlinjer.se där det finns information om regler och standarder på svenska.
- Upplys i första hand inte om lagstiftningen – då kan det hanteras som ett juridiskt ärende, istället för att den du har kontakt med snabbt hittar en lösning på problemet. Får du inget svar, eller om aktören inte vill lösa problemet, kan det däremot vara bra att hänvisa till lagstiftning.
Hör av dig till SRF
Om du ska anmäla ett tillgänglighetsproblem får du gärna höra av dig till oss på SRF, genom att mejla digital@srf.nu. Vi diskuterar gärna med dig, och det är alltid bra för oss att veta vad som anmäls.