
Stark kritik mot Lidingös AI-genererade taltidning
I somras blev taltidningen På tal om Lidingö automatiserad med hjälp av generativ AI och talsyntes. Det dröjde inte länge innan kritik började riktas mot resultatet, som läsarna menade var undermåligt. Nu ber de ansvariga om dialog för att förbättra produkten.
I en nyhet på Lidingö stads hemsida berättade enhetschef Katarina Ruben Ahlén i slutet av augusti att den nya tjänsten är ett gott exempel på hur AI kan användas för att skapa samhällsnytta, men den nya taltidningen möttes direkt av kritik. Det handlar bland annat om att numren är kortare än utlovat, att innehållet verkar vara slumpmässigt utvalt och i flera fall inaktuellt, att det inte fungerar att navigera bland artiklarna och att uppspelningen hackar. Dessutom saknar den nya produktionen såväl jinglar som innehållsförteckning och redaktionsinformation.
”Ett haveri”
I en debattartikel i Lidingö nyheter benämner Anders Holm från SRF Lidingö utvecklingen som ett haveri. Han hoppades att de initiala problem som identifierades skulle vara ett inkörningsproblem, men det blev bara värre, skriver han.
Förra veckan bemötte de ansvariga från Lidingö stad kritiken i taltidningen Läns- och Riksnytt. Där berättar enhetschef Katarina Ruben Ahlén att ambitionen har varit att ge en taltidning som möter lyssnarnas behov och önskemål.
– Målet har hela tiden varit att bibehålla en taltidning som upplevs relevant och med kvalitet för prenumeranterna och lyssnarna. Att ha de med oss från början har varit och är fortsatt en utvecklingsresa som vi står i. Taltidningen är inte helt färdig, kan vi ändå säga, säger hon.
Många har ställt sig frågan om AI används som en besparingsåtgärd.
– Så är det inte. Pengar har inte varit på tapeten. Vad vi däremot kan göra är att klona produktionen och göra motsvarande service för andra målgrupper, som kanske inte är synskadade men som vill ta emot information från Lidingö på ett enklare sätt än att läsa det, som till exempel när man sitter i bilen. Det är en av anledningarna till att vi tyckte att det här var intressant, att vi kan ge samma service till fler, säger Mattias Olsson, utvecklings- och digitaliseringschef på Lidingö stad till Läns- och Riksnytt.
Öppnar upp för dialog
Innan den nya taltidningen lanserades samlade staden en referensgrupp på 6-7 läsare som fick tycka till. I denna referensgrupp fanns en läsare som sitter i styrelsen för SRF Lidingö, men Synskadades Riksförbund som organisation har inte tillfrågats att bidra med insikter. Mattias Olsson, utvecklings- och digitaliseringschef, är transparent med att kritik har inkommit och öppnar upp för dialog.
– Det är ingen kommun som har gjort det här tidigare. Att vara pionjär gör att man springer på ett par taggbuskar. Därför är det viktigt att vi jobbar tillsammans och fortsätter få in synpunkter från lyssnarna, oavsett om man är positiv eller har förbättringsförslag så är det ovärdeligt för oss för att förstå hur vi ska jobba framåt.
Läs mer:
Lidingö stad: Omtyckt taltidning får nytt liv med AI
Debattartikel: Lidingö Nyheter