Kollektivtrafiknämnden kör regionfärdtjänsten i diket

2022 beslutade Region Skånes kollektivtrafiknämnd att Skånetrafiken skulle pausa avslag på färdtjänstansökan från de som haft färdtjänst sedan tidigare. Anledningen var tjänstemännens nya strikta tolkning och praktiserande av vem som har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa med allmänna kommunikationsmedel. Efter att revisionen haft synpunkter på detta beslut kunde inte nämnden längre förlänga detta beslut som upphörde att gälla 31 december 2024. Detta kände man i nämnden till redan för ett år sedan men under detta år har man från kollektivtrafiknämnden inte tagit något initiativ för att säkerställa att personer i Skåne med en varaktig funktionsnedsättning som uppenbart innebär att man har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa med allmänna kommunikationsmedel får rätt till färdtjänst. Därmed har det samlats mer än 800 personer med tillstånd som förlängts under tiden som det politiska beslutet att pausa avslag gällt och som under 2025 vid ny prövning får avslag. Många av dessa är personer som under många, många år varit beroende av färdtjänst. Nu har flera kommuner i Skåne reagerat och ställer krav på Skånetrafiken där man bland annat kräver att rätten till färdtjänst säkerställs även för de som har en funktionsnedsättning som innebär oförmåga att orientera sig. Rätten till färdtjänst kan inte enbart bedömas utifrån uppenbar rörelsenedsättning så som tycks vara aktuellt idag. Det är flera kommuner som påtalat att om man inte får träffa ansvariga för att hitta en acceptabel lösning så överväger kommunerna att säga upp avtalet med Region Skånes Skånetrafik och upphandla färdtjänst i egen regi. Lämnar flera kommuner regionfärdtjänsten kommer den att vara hotad om ett antal av de 26 kommuner som lämnat över ansvaret till Skånetrafiken lämnar regionfärdtjänsten.

 

Rätten till färdtjänst bedöms inte på diagnos men Skånetrafikens färdtjänst ger synskadade avslag utifrån diagnos.

Från Skånetrafikens färdtjänst säger man att man inte bedömer rätten till färdtjänst utifrån diagnos. Man gör en bedömning i varje enskilt fall vilken förmåga den som ansöker om färdtjänst har att förflytta sig. I det här sammanhanget går det naturligtvis inte att helt bortse från den diagnos som gör att den enskilde har en funktionsnedsättning då det är den som leder till att man har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa med allmänna kommunikationsmedel. Det är dock uppenbart att Skånetrafikens färdtjänst genast, utifrån diagnos, tittar i sin verktygslåda i facket ”synskadad”. Där har man gamla kammarrättsdomar från 2019, 2020 och 2021 som handlar om synskadade där kollektivtrafikmyndigheten fått stöd av domstolen att personerna inte har rätt till färdtjänst med hänvisning till att de kan ”resträna”, det vill säga att den enskilde kan träna in alla sträckor de behöver förflytta sig och därmed klara sig med kollektivtrafik. Dessa domar rör synskadade med partiell syn som innebär att de kan orientera sig med de synintryck de har utan att de använder vit käpp eller annat förflyttningshjälpmedel. Dessa domar hänvisar Skånetrafikens färdtjänst till, som man menar utgör ny rättspraxis,  i sina beslut och när den som fått avslag överklagar till förvaltningsrätten. Helt utan att inse att dessa domar inte är relevanta när färdtjänstansökan de utreder kommer från en person som är gravt synskadad eller helt blind och använder vit käpp eller ledarhund som förflyttningshjälpmedel. Man anser inte heller att det gör någon skillnad att en person i de kammarrättsdomar man hänvisar till är 21 år när man hänvisar till den när en person som är 80 år meddelas avslag. Förutsättningarna skiljer sig väsentligt om man har synrester och är så ung som 21 jämfört med om man måste använda vit käpp för att ta sig fram och exempelvis är 80 år.

 

Synskadade rättslösa utan stöd vid ansökan trots rättssäkra beslut.

Skånetrafikens färdtjänst har gång på gång, bland annat i media, uppgett att de fattar rättssäkra beslut. Vår erfarenhet är att den enskilde har väldigt små chanser att få rätt. Det är mycket sällsynt att ett så kallat förslag till beslut ändras till bifall när den som ansökt om färdtjänst under kommuniceringstiden innan slutligt beslut fattas inkommer med nya uppgifter och förtydligande kring utredningen efter ansökan. När sedan förvaltningsrätten ska pröva beslutet när den enskilde överklagar krävs, vad man än tror och säger, kunskaper i att uttrycka sig som de flesta inte besitter. Skånetrafikens färdtjänst har tillgång till omfattande kunskaper på området och en databas med rättsfall som de kan plocka mer eller mindre relevanta liknande rättsfall från och hänvisa till, som vi även nämnt som problematiskt ovan. Den enskilde som ansöker om färdtjänst har inte alls dessa kunskaper och resurser och är därigenom mycket utsatta med små chanser att få rätt. Detta är helt uppenbart då vi ser att det finns de som får rätt i domstol, och till och med utan att Skånetrafikens färdtjänst överlämnar en överklagan till förvaltningsrätten, när vi från SRF hjälper den enskilde att formulera överklagan och hänvisa till nya, aktuella och relevanta, kammarrättsdomar från 2025.

 

Ingen färdtjänst, inget jobb! Havererad arbetslinje för synskadade.

Många av de fler än 800 personer som under 2025 har förlorat rätten till färdtjänst, eller kommer att göra det innan årets slut, är fortfarande i arbetsför ålder och har ett arbete. När dessa personer inte längre har färdtjänst kan de inte ta sig till jobbet för att försörja sig. Ett av de mest grundläggande kraven från en arbetsgivare är nämligen att man ska vara på jobbet för att kunna sköta sitt arbete. Det innebär alltså en personlig katastrof när man förlorar rätten till färdtjänst och inte längre kan ta sig till sitt arbete. Man förlorar inte bara rätten till färdtjänst utan även sitt arbete och sin försörjning. Hur tycker den styrande majoriteten i Region Skåne att detta går ihop med arbetslinjen?

 

Utan färdtjänst – synskadade i kommunarrest!

Region Skånes färdtjänst fungerar ganska bra för den som får rätt till färdtjänst. Trots att det i färdtjänstlagen tydligt står att den som har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa med allmänna kommunikationsmedel har rätt till färdtjänst i sin folkbokföringskommun så får den som fått rätt till Skånetrafikens färdtjänst fritt resa till valfri adress inom hela Skåne. Samtidigt när man utreder den enskildes förutsättningar när man ansöker om färdtjänst så utgår bedömningen om man har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa med allmänna kommunikationsmedel enbart från det begränsade området som utgörs av folkbokföringskommunen man bor i. Detta står också i samma färdtjänstlag, alltså att både bedömning av och utförande av färdtjänst ska gälla inom folkbokföringskommunen. I det ena fallet väljer Region Skåne och Skånetrafiken att se till hela regionen, och erbjuder resa med färdtjänst inom hela Skåne, men vid bedömningen av den enskildes svårigheter att förflytta sig väljer man att hålla denna prövning inom folkbokföringskommunen. Det anser vi är ett omöjligt sätt att hantera regional färdtjänst på då det inte lever upp till likabehandlingsprincipen. Den som får rätt till Skånetrafikens färdtjänst kan resa fritt inom hela Skåne medan den som har oturen att bo nära en busshållplats och som uppgett en sträcka man kan klara av att gå som råkar innefatta denna busshållplats får nöja sig med att kunna förflytta sig inom det begränsade område som folkbokföringskommunen utgör. I praktiken drabbas vissa av kommunarrest medan andra med liknande förutsättningar får tillgång till hela Skåne med färdtjänst. Bedömningen om man har väsentliga svårigheter att förflytta sig eller resa med allmänna kommunikationsmedel måste därför omfatta hela Skåne och inte endast, som idag, begränsas till folkbokföringskommunen.

 

För ytterligare information kontakta Henrik eller Anna.

 

Synskadades Riksförbund Skåne

 

Henrik Eldh                                    Anna Balte

ombudsman                                  ombudsman

Henrik.eldh@srf.nu                   anna.balte@srf.nu 

0735-18 28 30                            0735-18 20 33