Hösmöte 2025

Dessa handlingar finns i storstil och på punktskrift och som Word-fil. Handlingarna går att beställa från föreningens kansli, tel: 08-452 22 00, E-post: kansli@srfstockholm.se.

Handlingarna går även att ladda hem från föreningens webbplats, www.srf.nu/stockholm.


Välkommen till höstmötet 2025

SRF Stockholms stad hälsar dig välkommen till höstmöte lördagen den 8 november 2025 kl. 14:00.

Mötet äger rum i Gotlandssalen, Gotlandsgatan 44, Stockholm.

I detta utskick finns de handlingar som ska behandlas under mötet, förutom uttalanden som läses upp i plenum.

Röstberättigad på mötet är den som har betalat medlemsavgiften för 2025. Medlem som inte är närvarande vid upprättandet av röstlängden, punkt 2 på dagordningen, får inte rösta under mötet. Medlem som förts upp på röstlängden ska vara närvarande under hela mötet.

På mötet behandlas endast färdiga förslag till uttalanden, som kan antas eller förkastas. Om du har förslag på uttalanden, hör av dig till kansliet,
tel: 08-452 22 00,

Stockholm i Oktober 2025

Styrelsen

 

Innehåll

Förslag till dagordning. 4

Förslag till arbetsordning och tidplan. 5

Valberedningens förslag till arvoden 2026. 6

Förslag till Verksamhetsplan och budget 2026. 7

Verksamhetsplan och budget 2026. 7

  1. Inledning. 7
  2. Prioriterade intressepolitiska områden. 8

2.1 Ledsagning. 8

2.2 Hemtjänst 9

2.3 Gatumiljön i Stockholm.. 10

2.4 Krisberedskap. 11

2.5 Övrigt intressepolitiskt arbete. 11

  1. Medlemsverksamhet 12
  2. Studier 13
  3. Information. 13
  4. Biståndsprojekt med FN-konventionen i fokus. 14
  5. Kansli och lokaler 14

7.1 Personal och administration. 14

7.2 Kansli- och samlingslokaler 15

7.3 Ekonomi och revision. 15

  1. Organisation. 15

8.1 Föreningsmöten. 15

8.2 Styrelse, arbetsutskott och arbetsgrupper 16

Budget 2026. 17

Förslag till datum för årsmöte och höstmöte 2026. 25

 

Bilaga 1 a (Tillhör dagordningens punkt 5 a)

Förslag till dagordning

SRF Stockholms stads höstmöte lördagen den 8 november 2025

  1. Mötets öppnande
  2. Fastställande av röstlängd
  3. Fråga om mötet utlysts i behörig ordning
  4. Val av mötesfunktionärer
  5. a) Mötesordförande
  6. b) Två protokolljusterare
  7. c) Rösträknare
  8. d) Anmälan om styrelsens val av beredningsutskott
  9. e) Anmälan om styrelsens val av mötessekreterare.
  10. Fastställande av
  11. a) Dagordning (bilaga 1 a)
  12. b) Arbetsordning och tidplan (bilaga 1 b)
  13. Valberedningens förslag till arvoden 2026 (Bilaga 2)
  14. Fastställande av verksamhetsplan och budget 2026 (bilaga 3)
  15. a) Verksamhetsplan
  16. b) budget
  17. Förslag till datum för årsmöte och höstmöte 2026 (bilaga 4)
  18. Inkomna motioner

    Inga motioner har inkommit.

  1. Antagande av uttalanden
  2. Övriga ärenden som höstmötet beslutat behandla
  3. Avslutning

 

Bilaga 1b (Tillhör dagordningens punkt 5 b)

Förslag till arbetsordning och tidplan

 

13:00-14:00 Samling, kaffe/te och smörgås

14:00-14:30 Förhandlingar i plenum (§§1–5)

14:30-15:00 Föredrag, Unga med synnedsättning

15:00-16:00 Utskottsarbete med fruktpaus

16:00-17:30 Förhandlingar i plenum (§§ 6–12)

 

Bilaga 2: (Tillhör dagordningens punkt 6)

Valberedningens förslag till arvoden 2026

Valberedningen föreslår oförändrade arvoden för 2026, dvs

Arbetsledararvode 6 000 kr/månad,

Ordförande 10 000 kr/år,

Kassaförvaltare 5 000 kr/år,

Samtliga styrelseledamöter 500 kr per bevistat sammanträde.

 

Bilaga 3: (Tillhör dagordningens punkt 7)

Förslag till Verksamhetsplan och budget 2026      

Verksamhetsplan och budget 2026     

 

Verksamhetsplan 2026

1. Inledning

SRF Stockholms stad verkar i Stockholms stad och Ekerö kommun.

Vi avser att arbeta enligt denna verksamhetsplan under 2026. Verksamhetsplanen är ett övergripande styrdokument. Styrelsen och arbetsgrupperna kommer att arbeta fram konkreta mål för de olika områdena för arbetsåret 2026.

Synskadades Riksförbunds kongress i oktober 2024 pekar ut att SRF ska framhålla synskadades rätt till full delaktighet i samhället, att lagar och regler utformas så att vi kan leva självständiga och delaktiga liv samt att lagstiftning och regelverk följs i praktiken.

Vi ska identifiera de viktigaste politikområdena och bygga kontakter med de beslutsfattare som verkar inom våra områden. Vi ska också bli mer delaktiga i beslutsprocesser och ta initiativ till aktiv samverkan med andra organisationer inom civilsamhället.

SRF ska ha en positiv medlemsutveckling. Vår organisation ska vara varm och välkomnande. Vi ska utveckla verktyg och metoder för att rekrytera och behålla medlemmar. För att skapa delaktighet och engagemang behöver vi ta vara på enskildas kunskap och initiativ.

Vi uppmärksammar och delar med oss av framgångsrika arbetssätt. Fler ska bli medvetna om sina rättigheter och stöttas till ökad självständighet. Vi rustar våra medlemmar genom att erbjuda kunskap och stöd. I det syftet erbjuder vi träffar och utbildningar där våra medlemmar får verktyg för att själva kunna föra sin talan.

Genom social verksamhet och ömsesidigt stöd ges den enskilde även möjligheter att hantera sin synnedsättning och de situationer vi som synskadade råkar ut för.

SRF Stockholms stad är en lokalförening inom SRF, synskadades riksförbund. Föreningen är därmed också medlem i SRF Stockholm Gotland, som arbetar för att påverka Region Stockholm.

Lokalföreningen SRF Stockholms stad arbetar med relevanta delar av riksförbundets verksamhetsinriktning för åren 2025-2027. I vår verksamhet skapar vi social gemenskap och stödjer varandra, så att vi kan leva ett aktivt och självständigt liv.

 

2. Prioriterade intressepolitiska områden

Alla människors lika värde är utgångspunkten för vårt arbete. Och det innebär att synskadade i Stockholms stad och Ekerö kommun ska leva som andra. Värdefulla verktyg i det arbetet är FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Stockholms stads eget program för tillgänglighet och delaktighet som antogs av fullmäktige i februari 2024. Dessutom är det som stipuleras i EU-direktiven om tillgänglighet och webbtillgänglighet svensk lag.

Vårt påverkansarbete bedrivs genom styrelsen, våra representanter i nämndernas, bolagens och stadsdelarnas råd för funktionshinderfrågor, andra tillsatta referensgrupper samt vår intressepolitiska grupp (IP-gruppen) för förtroendevalda och vår intressepolitiska ombudsman. Vi strävar efter dialog och utbyte i olika former med politiker och tjänstemän. Dessutom sprider vi information och våra uttalanden till massmedia.

Vi informerar föreningens medlemmar om vilka kommunala insatser som finns. Vi sammankallar föreningens ledamöter i funktionshinderråden för utbildning samt informations- och erfarenhetsutbyte. Vi kommer att genomföra särskilda insatser inför de allmänna valen 2026.

Under valåret 2026, kommer vi särskilt lyfta områdena ledsagning, hemtjänst, gatumiljön samt kommunens åtgärder för oss vid eventuella kriser.

Vi kommer på olika vis ha en dialog med partierna i staden.

 

2.1 Ledsagning

Vår möjlighet att leva hälsosamt och aktivt är bland annat beroende av kvaliteten i insatsen ledsagning. Kommunfullmäktige antog 2024 reviderade riktlinjer för behovsbedömning och handläggning av insatser enligt Socialtjänstlagen och LSS. Vi har fått gehör för många av de synpunkter vi lämnat till kommunen i dessa riktlinjer. Ledsagning är inte en hemtjänstinsats, besluten ska alltid motiveras tydligt, besluten bör kunna vara längre än 1 år. Bedömningen av skäliga levnadsförhållanden och goda levnadsvillkor ska vara desamma.

Likabehandling måste gälla i alla stadsdelar. Tyvärr är glappet mellan kommunfullmäktiges intentioner för ledsagningen och verkligheten i stadsdelarnas beslut betydande och bryter mot lagstiftning och kommunens riktlinjer. Därför anser vi att överklagningar av avslag eller delavslag som fattas på tjänstemannanivå inom stadsdelarna ska prövas mot kommunens riktlinjer, och motiveras utifrån dessa, av stadsdelsnämndens politiker, innan överklagan går till domstol.

Vi har även noterat att äldre personer i genomsnitt beviljas färre timmar än yngre personer. Detta har vi påpekat och vi kräver en kartläggning av förhållandet.

Vi har ställt ett antal frågor kring ledsagningen till stadsdelarna, som bygger på stadens intentioner.

Vi kommer att följa upp dessa frågor under valåret.

Vi har påbörjat närmare kontakter med synskadade och politiker på Ekerö. Avgiftsfri ledsagning måste även införas på Ekerö.

Vi har bedrivit opinionsarbete för att försök ska genomföras i staden med fritt antal ledsagartimmar. utan begränsningar i hur ledsagningen får användas. Kommunen har nu beslutat att inleda en utredning om icke behovsbedömd "fri" ledsagning.

Vi kommer följa denna utredning under 2026 och i vårt valarbete.

Vi kommer fortsätta driva kravet på att kommunal ledsagning måste kunna användas i vårdsammanhang, åtminstone tills regionen har löst våra behov av ledsagare.

 

2.2 Hemtjänst

Hemtjänsten är en viktig service för många av våra medlemmar. Dock får vi signaler som visar att det finns allvarliga kvalitetsbrister inom hemtjänsten. Synpunkter som framkommit vid en medlemsträff 2025 är bland annat:

Det är viktigt att personalen har språkkunskaper som gör att de kan assistera brukaren på lämpligt sätt.

De behöver kunskaper om vad det innebär att ha en synskada.

Beviljad tid måste vara tillräcklig för att en god service ska kunna erbjudas.

Kontinuitet och trygghet ska garanteras synskadade, så att man vid varje besök kan veta att det är hemtjänsten som kommer.

Vid kontakter med kommunen, har vi uppmanats att inkomma med förslag på upphandlingsvillkor för personer med synnedsättning.

Detta ska drivas vidare under valåret 2026.

För att skaffa oss fördjupade kunskaper om våra medlemmars upplevelse av hemtjänsten, kommer vi genomföra en undersökning med fokusgrupper. Denna kan ligga till grund för vårt valarbete inom hemtjänstområdet.

 

2.3 Gatumiljön i Stockholm

I Stockholms stads program för tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning fastställs det att vi ska kunna förflytta oss, vistas i, och använda stadens alla miljöer som andra, och hinder ska åtgärdas så att miljön blir tillgänglig och användbar för alla oavsett funktionsförmåga. Vi har konstaterat att tillgängligheten i gatumiljön trots detta visar på stora brister.

Ombyggnationer är inte tryggt avgränsade, cykel- och gångbanor är inte tillräckligt avskilda med visuella och taktila markeringar, sommargågator och bilfria områden ökar våra problem med framkomlighet och att komma till rätt adress med färdtjänst, ljudsignalerna vid övergångsställen måste höjas i styrka. Vi har framfört att diagonala övergångsställen i korsningar är en trafikfara för oss.

Riksförbundet driver en färdtjänstkampanj under hösten 2025 och våren 2026. Vi kommer att fokusera på, och driva som valfråga, att staden tar fram ett ”färdtjänstpass”, som ger oss rätt att åka till alla adresser, även om det är bilfritt.

Vi har, i ett antal uttalanden och skrivelser, framfört att vi måste få delta i framtagande av upphandlingsvillkoren gällande snöröjning på gångbanor och övergångsställen samt busshållplatser. Vi har utlovats att sådan snöröjning ska vara högst prioriterad år efter år, men den har ändå eftersatts. Under valåret 2026 ska vi utveckla våra metoder för att nå fram med vårt budskap.

 

2.4 Krisberedskap

Myndigheten för delaktighet har undersökt kommunernas kunskap och beredskap för att möta behoven för personer med funktionshinder vid eventuella kriser.

Bristerna är stora i de flesta kommuner.

Vi har under 2025 påbörjat kontakterna med våra kommuner, för att undersöka kompetensen och framtagna planer.

Vi kommer att lyfta de brister vi finner i vårt valarbete 2026.

 

2.5 Övrigt intressepolitiskt arbete

Genom Stockholms och Ekerös olika funktionshinderråd får vi information och möjlighet att påverka intressepolitiskt. Råden består av representanter som nominerats i samarbete mellan SRF Stockholms stad, Funktionsrätt och DHR.

Föreningen ska fortsätta bidra till ökad digital kunskap för våra medlemmar via workshops. EU:s tillgänglighetsdirektiv på det digitala området är numera lag i Sverige och innebär bland annat att kommuner och dess underleverantörer måste använda tillgängliga digitala lösningar och ha en tillgänglighetsredogörelse på sin plattform.

Vi arbetar för att Stockholms stad och Ekerö kommun inför digitala lösningar som är tillgängliga med hjälp av de vanligaste anpassningsprogrammen på datorer och smarta telefoner.

Vi arbetar vidare för att det ska finnas alternativa kontaktvägar och information för de som inte är digitala eller delvis digitala. I dagens läge, saknar fortfarande en stor del av föreningens medlemmar tillgång till digital information. Det handlar i främsta rummet om den äldre medlemsgruppen, alltså majoriteten av synskadade i Stockholm och Ekerö. Det ska gå att kommunicera med förvaltningar, serviceorgan och utbjudna tjänster via Alternativ som telefon.

Vi kommer att följa implementeringen av det nya EU-direktivet om tillgängliga produkter.

Vi fortsätter arbeta för en tätare utgivning av taltidningen På tal om Stockholm, som bygger på en syntolkningsjournalistik som inte finns i andra media.

Syn- och hörselinstruktörerna har en mycket viktig roll när det gäller anpassning och träning i hemmet och närmiljön. Vi vill stärka våra kontakter med syn- och hörselinstruktörerna och informera medlemmarna om deras funktion. Vi arbetar för att en tjänst som syn- och hörselinstruktör inrättas i Ekerö kommun.

Tillgängligheten måste förbättras för synskadade vid motionsanläggningar. Vi kommer att följa upp vårt tidigare agerande och kontakta idrottsförvaltningen.

Stadens seniorverksamhet är ganska omfattande, men synskadades behov av tillgänglighet och support måste uppmärksammas mera.

Utöver de prioriterade intressepolitiska målen har vi en ständig omvärldsbevakning för att snabbt kunna agera när någonting som rör synskadade händer i vår omgivning.

 

3. Medlemsverksamhet

Medlemsverksamheten har som syfte att skapa en miljö där samtliga synskadade kan känna sig välkomna och bekväma. Vi tillhandahåller mötesplatser och gemenskap, något som är positivt och stärkande för självkänslan och identiteten. I grund och botten handlar det om att gemensamt lära sig att bestämma över sitt eget liv. Verksamheten är också viktig för att engagera medlemmarna i föreningens arbete inom alla områden.

Vår ambition är att välkomna och introducera nya medlemmar. Detta ska ske genom att vi skapar personlig kontakt så snart som möjligt när någon beviljats medlemskap eller själv tagit kontakt med oss.

För att introducera nya medlemmar i föreningen anordnar vi olika aktiviteter, till exempel lunchträffar och möten med enskilda medlemmar som vill ha information om föreningen.

Under 2026 kommer vi att fortsätta anordna våra populära caféer och pubar. Vi ska anordna medlemsaktiviteter såväl dagtid som kvällstid.

Exempel på teman är intressepolitiska frågor, nya hjälpmedel, information från staden, men det förekommer även andra teman, exempelvis underhållning och föredrag av olika slag. Vår ambition är att anordna ett så stort utbud som möjligt av aktiviteter utifrån de önskemål som framkommit, bland annat utflykter och studiebesök. Vilka aktiviteter som anordnas styrs av och är beroende av medlemmarnas intressen och engagemang.

Under 2026 kommer föreningen att sträva efter att öka antalet medlemmar. Ett led i detta arbete är att vi, under förutsättning att vi hittar extern finansiering, kommer att genomföra ett event kallat Ögats dag. Syftet är att informera synskadade som ännu inte är medlemmar om föreningen och vårt arbete, och uppmuntra dem att bli medlemmar och engagera sig i vår verksamhet.

Vi kommer att sträva efter utökat samarbete med de kommunala syn- och hörselinstruktörerna som ett led i att värva medlemmar. I övrigt vill vi utveckla nya metoder för att hitta nya medlemmar.

 

4. Studier

Vår avsikt är att även fortsättningsvis genomföra studieverksamhet under 2026 i samarbete med ABF Stockholm. Vi genomför studiecirklar för våra medlemmar både dag- och kvällstid.

Ambitionen är att anordna studiecirklar i synskaderelaterade ämnen, exempelvis punktskrift, tekniska hjälpmedel och SRF-frågor, men även i allmänna ämnen som engelska och litteratur samt olika typer av hantverk, exempelvis korgflätning.

Som ett bevis på vår uppskattning av det ideella arbete våra funktionärer utför, anordnar vi en årlig funktionärsdag. Programmet ska innehålla moment för ökade kunskaper i olika frågor, information om aktuella ämnen och aktiviteter som stärker samarbete och samhörighet.

 

5. Information

För att stärka medlemsengagemanget och skapa utrymme för våra intressefrågor ger vi fortlöpande information till föreningens medlemmar och sprider information om våra frågor till vår omvärld.

Vi informerar framför allt på föreningens hemsida, i sociala medier, och i vår medlemstidning Brokiga Blad samt med utskick via vår e-postlista.

Via hemsidan, www.srf.nu/stockholm informerar vi om aktuella frågor och om vår verksamhet.

I sociala medier gör vi utspel och länkar till artiklar på hemsidan.

I Brokiga Blad får medlemmarna information om kommande aktiviteter och aktuella intressepolitiska frågor. Brokiga Blad ges ut via e-post, i punktskrift och storstil, och som CD-skiva. Brokiga Blad finns även på hemsidan. Intresserade kan även prenumerera på vårt elektroniska nyhetsbrev ”Påverka Stockholm” som tar upp vårt intressepolitiska arbete.

Via e-postlistan informerar vi om och puffar för aktuella aktiviteter. Vi har även en telefonsvarare där vi informerar om kommande aktiviteter.

Vi informerar också om föreningens aktiviteter i taltidningar, såsom den kommunala taltidningen På Tal Om Stockholm samt Läns & Riksnytt.

 

6. Biståndsprojekt med FN-konventionen i fokus

Föreningen har länge, genom Synskadades Riksförbund och organisationen MyRight, bedrivit ett utvecklingsprojekt tillsammans med Afrikas Synskadades Union (African Union of the Blind, AFUB), som är en paraplyorganisation för nationella synskadeorganisationer i Afrika.

Projektets syfte har varit att utveckla en modell för att via de nationella organisationerna utbilda kring och skapa en förståelse för de mänskliga rättigheter som FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning omfattar. Utbildade funktionärer ska sedan påverka politiker, tjänstemän och media i länderna, på såväl nationell som afrikansk regional nivå. Vi har stöttat synskadeorganisationerna i Botswana, Etiopien och Gambia.

Styrelsen har tillsatt en styrgrupp bestående av medlemmar i föreningen för att nära kunna följa projektet.

Regeringens nya biståndspolitik kan på ett negativt sätt drabba vårt projekt. Vi utvärderar nu hur vårt internationella utvecklingssamarbete kan bedrivas framöver. Ambitionen är att även under 2026 på något sätt stötta synskadade i Afrika.

 

7. Kansli och lokaler

7.1 Personal och administration

Vid föreningens kansli uppskattar vi att det år 2026 kommer att finnas 5 tjänster enligt följande:

1 administratör, med ansvar för Gotlandssalen (heltid)

1 administratör, med ansvar för medlemsregister och medlemsvård (heltid)

1 ombudsman med ansvar för studie- och medlemsverksamhet (heltid)

1 ombudsman med ansvar för det intressepolitiska arbetet (heltid)

1 administratör och arbetsbiträde (deltid)

Inom arbetsstyrkan finns kompetens inom intern och extern kommunikation. Alla tjänsterna är flexibla och vid behov täcker de anställda upp för varandra. Styrelsen utser en arbetsledare. Personalen får kontinuerligt utbildning, framförallt via kurser anordnade av riksförbundet.

Dessutom köper vi tjänster av olika karaktär inom bland annat ekonomi, data, telefoni, löneservice och städ. För uppdrag av tillfällig karaktär anlitas lämpliga personer. Vi kommer under 2026 att i första hand använda volontärer som ledsagare vid våra aktiviteter.

 

7.2 Kansli- och samlingslokaler

Föreningen kommer under 2026 att hyra kansli- och samlingslokaler av Synskadades Bostadsstiftelse på Gotlandsgatan 44 nb på Södermalm. Föreningen har fått kraftiga hyreshöjningar för samlingslokaler och kommer under 2026 intensifiera arbetet med att hyra ut dessa till externa, när inte föreningen eller närstående föreningar själv behöver dem.

För vissa vaktmästartjänster anlitar vi Synskadades Bostadsstiftelses fastighetsskötare.

 

7.3 Ekonomi och revision

Vi anlitar extern ekonomihantering. Vi fortsätter utvecklingen av ett förändrat upplägg av den ekonomiska redovisningen i syfte att ge styrelsen och personalen en bättre budgetuppföljning.

Föreningen behöver också arbeta för att få en budget i balans.

Styrelsen har tagit över kapitalförvaltningen på egen hand och den sköts i samarbete med Handelsbankens rådgivare. Föreningen har sina pengar placerade i räntebärande papper och fonder. Styrelsen fastställer kapitalförvaltningspolicy.

Föreningens förvaltning och verksamhet granskas av en auktoriserad revisor samt verksamhetsrevisorer som valts på årsmötet.

 

8. Organisation

8.1 Föreningsmöten

2026 genomförs årsmötet den 19 mars. På årsmötet väljs styrelse för nästkommande år och föregående års verksamhet och ekonomi redovisas i verksamhetsberättelse och bokslut.

Höstmötet genomförs den 7 november. På detta möte fastställs verksamhetsplan och budget för det kommande året.

8.2 Styrelse, arbetsutskott och arbetsgrupper

Styrelsen kommer att sammanträda cirka tio gånger under 2026.  Arbetsutskottet bereder ärenden och tar beslut enligt delegationsordning och sammanträder vid behov, i princip lika många gånger som styrelsen.

Styrelsen tillsätter arbetsgrupper för det intressepolitiska arbetet och för medlemsaktiviteter.

Vid behov kan styrelsen tillsätta andra arbetsgrupper.

 

Budget 2026

Under 2026 fortsätter styrelsen aktivt att arbeta med sin ekonomi. Vi strävar efter en effektivare ekonomisk hantering, tydliga rutiner och uppföljningar, översyn av avtal och ser över kostnaderna i syfte att minska dessa.

Dessutom behöver vi aktivt påverka staden för ökade föreningsbidrag till funktionshinderorganisationerna.

Styrelsen fortsätter med sin satsning på att se över åtgärder som behövs för att förbättra konferenslokalerna och beredningsköket i Gotlandssalen.

Föreningens intäkter:

Medlemsavgiften för 2026 är oförändrad, 250 kr. Medlemsavgiften är en enhetlig medlemsavgift i hela SRF-organisationen. Ändring av avgiften kan endast göras av organisationsrådet.

När det gäller intäkterna från Stockholms stad vet vi inte i skrivande stund vilket bidrag vi erhåller för kommande år. Vi har förhoppningar på att få ett utökat bidrag, men har i budgeten utgått från bidraget vi erhöll 2025. 

Vi kommer att söka projektbidrag från SRF och Synskadades Stiftelse för lämplig verksamhet och vi får också ett bidrag, av SRF, för administration i samband med lönehantering. Utöver söker vi också extern finansiering från flera stiftelser, fonder och från Socialstyrelsen. Tyvärr vet vi ännu inte om vi erhåller medel från dessa. De är i intäkterna upptagna med 370 tkr.

Styrelsen tar ut en avgift för alla studiecirklar. Nytt för 2026 är att vi även tar ut deltagaravgift för sittgymnastik och simning.

Vi fortsätter satsa på att få Gotlandssalen uthyrd. I det budgeterade beloppet ingår intäkter från externa, närstående och för vår egen verksamhet. Att vi bokför vår egen verksamhet i Gotlandssalen som en intäkt handlar om att vi behöver ha en bild av Gotlandssalens ekonomi.

Föreningens kapital har nu placerats helt i fonder och räntebärande papper. Detta medför en tryggare finansiell placering. Styrelsen arbetar med framtagande av en kapitalplaceringspolicy. Kapitalet är placerat i Handelsbanken och inriktningen är att placera i utdelande värdepapper där vi har hjälp av Handelsbankens kapitalförvaltare.

Föreningens kostnader:

Budgeten utgår från verksamhetsplanen, på så sätt underlättas verksamhetsuppföljningen. Arbetsgrupper och personal får på detta vis en bättre överblick över kostnaderna för de olika verksamhetsområdena.

När det gäller styrelsearvoden är det valberedningen som lägger fram förslag till höstmötet. Alla aktiviteter som vi anordnar i Gotlandsalen påförs en rumskostnad, enligt en intern prislista.

Kostnaderna för information har ökat i och med att även portot ökat under 2025. Dessutom räknar vi med att kostnaderna för inköp av inläsningar och tryckning i punktskrift stiger under kommande år.

Hyran för kanslilokaler och Gotlandsalen har nu hamnat på den nivå som hyresvärden succesivt höjt hyran till. Under 2026 kommer bara den normala indexökningen att göras. Vi har beräknat indexökningen till 2%. hyresrabatt utgår till oss på hyran med 25% jämfört med externa hyresgäster.

Kostnader för lokalhyra, el, städ, gemensamma tjänster mellan kansli och Gotlandssalen fördelas procentuellt utifrån kvadratmeter. Kostnaden för ekonomihantering och revision fördelas med 50% på vardera stället.

Kostnader för personalen fördelas inte längre ut till de olika verksamheter som beskrivs i verksamhetsplanen. De redovisas under rubriken kansli och administration. Undantagen är tjänsten som härrör till Gotlandssalen.

I budgeten har en uppräkning av lönerna gjorts med 2,5%, enligt gällande kollektivavtalet. På personalens löner har vi använt 42% som innehåller alla avgifter inklusive tjänstepension till de anställda.

Budget 2026

(i tusental kronor)

Föreningens intäkter                    2026

Medlemsavgifter                                  + 240

Bidrag

Kommunalt bidrag                               + 1.440

Stiftelser och fonder                                +370

Summa bidrag                                   + 1.810

Övriga externa bidrag

Lönestöd (Arbetsförmedlingen)              + 730

Deltagaravgifter                                       + 90

Försäljning                                             + 100

Uthyrning Gotlandssalen                      +1.120

Summa övriga externa intäkter           2.040

Finansiella intäkter                              + 200

Bokslutsdispositioner

Ur medel för särskilda ändamål             + 100

Summa föreningens intäkter             +4.390

 

Föreningens kostnader                2026

1 Styrelsearvoden                                     - 75

2 Intressepolitik                                        - 37

3 Medlemsverksamhet                            - 298

4 Studier och utbildning                          - 277

5 Information                                            - 65

6 Biståndsprojekt                                      - 16

7 Kansli och administration                  - 2.729

8 Organisation                                        - 148

9 Gotlandsalen                                     -1.618

Summa föreningens kostnader         -5.263

 

Specifikation av intäkter och kostnader 2026

Föreningens intäkter:

Medlemsavgifter                                     240

- Förutsätter att vi är 960 medlemmar

Bidrag

Kommunalt bidrag

- Verksamhetsbidrag                              1.140

- Intressepolitik                                         300

Summa kommunalt bidrag                  1.440

Stiftelser och fonder

- Dalheimers fond                                    150

- KMA                                                        75

- Socialstyrelsen                                        50

- Projektstöd SRF/Stiftelsen                        40

- SRF bidrag administration                        25

- Bingoalliansen                                          20

- Övrigt                                                       10

Summa stiftelser/fonder                         370

Övriga externa bidrag

Lönestöd (Arbetsförmedlingen)                 730

Deltagaravgifter

- studiecirklar                                              68

- Sittgymnastik/simning                               12

- Övriga aktiviteter                                       10

Summa deltagaravgifter                           90

Försäljning

- Försäljning pubar                                      90

- Försäljning caféträffar                                 7

- Övrig försäljning                                          3

Summa försäljning                                 100

Gotlandsalen

- Uthyrning externa                                   750

- Uthyrning närstående                             110

- Uthyrning vår verksamhet                       260

Summa uthyrning Gotlandssalen       1.120

Finansiella intäkter                              + 200

Bokslutsdispositioner                         + 100

Summa intäkter                                    4.390

Föreningens kostnader:

1 Styrelsearvoden                                     75

Beslutas av höstmötet på förslag från valberedningen.

2 Prioriterade intressepolitiska områden

- Råd för funktionshinderfrågor                     5

- Workshops                                               10

- Agerande allmänna valen                         10

- IP-gruppen                                                 2

- Rumskostnad Gotlandssalen                    10

Summa 2 Intressepolitik                           37

3 Medlemsverksamhet

- Medlemslunch för nya medlemmar             9

- Caféträffar                                                16

- Pubar                                                       60

- Utflykter/studiebesök                                20

- Ögats dag                                                 24

- Rumskostnad Gotlandssalen                    60

- Sittgymnastik 30 tillfällen                          26

- Rumskostnad sittgymnastik                      33

- Simning 30 tillfällen                                   40

- Ledsagartjänster                                       10

Summa 3 Medlemsverksamhet              298

4 Studier och utbildningar                           

Studiecirklar

- Cirkelledare ABF                                      70

- Cirkelledare övrigt                                     12

- Inköp varor och material                           20

- Rumskostnad Gotlandssalen                  135

Summa studiecirklar                                 237

- Funktionärsutbildning                                25

- Kick-off styrelse och personal                   15

Summa 4 Studier och utbildning           277

5 Information

- Brokiga Blad                                             62

- Informationsmaterial                                   3

Summa 5 Information                               65

6 Biståndsprojekt

- Utvecklingsprojekt AFUB                          10

- Arbetsgrupp                                                2

- Rumskostnad Gotlandssalen                      4

Summa 6 Biståndsprojekt                        16

7 Kansli och administration

- Lokalhyra/förråd                                     258

- El                                                                8

- städ och renhållning                                 46

- Reparation, maskiner och tjänster            40

- Programvaror/datakommunikation            36

- Material                                                    20

- Telefoni                                                    25

- Porto                                                        10

- Bankkostnad                                               8

- Ekonomiförvaltning                                   60

- Revision                                                   25

- Arbetsledare inklusive avgifter                  80

- Personal på kansliet inklusive avgifter 2.073

- Personal och arbetsledarutbildning           15

- Löneservice                                              25

Summa 7 Kansli och administration   2.729

8 Organisation

Föreningsmöten

- Årsmöte                                                    26

- Höstmöte                                                  18

- Styrelse och arbetsutskott                        28

- Rumskostnad Gotlandssalen                    18

Summa föreningsmöten                              90

Distriktsavgift                                              58

Summa 8 Organisation                           148

9 Gotlandssalen

- Förbrukningsmaterial                                20

- Lokalhyra/förråd                                     700

- El                                                              22

- Städ och renhållning                               124

- Reparation, maskiner och tjänster            64

- Bokningssystem programvaror                 15

- Ekonomiförvaltning                                   60

- Revision                                                   25

- Personal Gotlandsalen                           582

- Löneservice personal                                  6

Summa 9 Gotlandssalen                     1.618

Summa kostnader                                5.263

 

Bilaga 4 (Tillhör dagordningens punkt 8)

Förslag till datum för årsmöte och höstmöte 2026

Styrelsen föreslår att:

Årsmötet hålls torsdagen den 19 mars

Höstmötet hålls lördagen den 7 november.